Candidate experience (pol. doświadczenie kandydata) to pojęcie, które odnosi się do doświadczeń kandydata podczas procesu rekrutacji. Dobre doświadczenie kandydata to taki proces rekrutacyjny, który pozwala kandydatowi poczuć się zauważonym, docenionym i traktowanym z szacunkiem, niezależnie od tego, czy zostanie zatrudniony, czy nie.
Innymi słowy, każda strategia poprawy Candidate Experience zakłada ocenę każdego pojedynczego punktu styku, przez który kandydat wchodzi w kontakt z potencjalnym pracodawcą podczas procesu rekrutacji oraz jego odczucia na ten temat. Może to obejmować coś tak prostego jak rozmowa telefoniczna z rekruterem, a także bardziej złożone koncepcje, takie jak doświadczenie użytkownika na stronie kariery w witrynie internetowej firmy.
Kandydaci jako osoby, które podczas procesu rekrutacji są pod sporą dawką emocji i stresu mogą bardzo szybko wyrobić opinię na temat danego pracodawcy. Pamiętajmy, że w wielu przypadkach kandydat=klient więc możemy stracić osobę, która kupuje nasze produkty. Dodatkowo z bardzo dużym przekonaniem można stwierdzić, że ponownie nie wyśle CV do tej samej firmy.
Kilka elementów, które wpływają na doświadczenie kandydata:
- Prostota i intuicyjność procesu aplikacyjnego – kandydaci powinni mieć łatwy i wygodny dostęp do formularza aplikacyjnego i innych materiałów rekrutacyjnych w ofercie lub stronie kariera. Sam formularz nie powinien być za bardzo rozbudowany. O tym znajdziesz osobny wpis na moim blogu.
- Łatwość w znalezieniu ofert pracy – szybkie znalezienie ofert pracy na stronie kariera powinno być kluczowe dla budowania pozytywnych doświadczeń kandydatów.
- Komunikacja – rekrutujący powinni informować kandydatów o kolejnych krokach procesu rekrutacji oraz odpowiadać na wszelkie pytania i wątpliwości, które mogą pojawić się podczas aplikacji.
- Szczegółowe informacje o oferowanym stanowisku – kandydaci powinni otrzymać jasne i szczegółowe informacje na temat stanowiska, jego wymagań, obowiązków i korzyści wynikających z pracy w danej firmie.
- Szacunek i życzliwość – rekrutujący powinni traktować kandydatów z szacunkiem i życzliwością, niezależnie od wyniku rekrutacji.
- Przyjemna atmosfera – w przypadku rozmów kwalifikacyjnych i innych etapów, firma powinna zadbać o to, aby kandydat czuł się komfortowo i swobodnie.
- Wiadomość zwrotna po zakończeniu procesu – może być pozytywna lub negatywna, ale pamiętajmy, aby wysłać e-mail lub dać znać zgodnie z ustaleniami. Dla kandydatów to bardzo ważny element rekrutacji! W wielu przypadkach czekają na sygnał od Was i zwyczajnie przeżywają proces rekrutacji.
- Trzymanie się ustalonych terminów – warto podczas rekrutacji dotrzymywać ustalonych dat na wiadomość zwrotną lub zwyczajnie wcześniej ustalony kontakt.
- Feedback od kandydatów – może to zaskoczyć, ale też nie bójmy się pytać poprzez ankiety czy rozmowę! Można to podzielić na różne ankiety, bo zatrudnione osoby dostaną inne pytania. Kandydaci po rozmowie i odrzuceni inne czy po etapie oferty i odrzucone. O tym punkt 10 🙂
- Analiza rekrutacji – na podstawie zebranych informacji zwrotnych ulepszajmy swoje procesy rekrutacyjne.
Wszystkie te elementy składają się na ogólny wizerunek firmy i jej atrakcyjność jako pracodawcy. Dobre doświadczenie kandydata może przyciągnąć do firmy wartościowych pracowników i wpłynąć pozytywnie na jej reputację. Nie można zapomnieć, że nawet odrzucony kandydat może stać się naszym ambasadorem wśród znajomych 🙂
#HRtips #HRtipspl #MJtips