Candidate Nurturing? Co to jest i dlaczego dalej jest mało znane w świecie rekrutacji.

Candidate nurturing wykorzystuje metody e-maili (na nich się skupię w tym poście, bo są najprostsze do wdrożenia samodzielnie przez dział HR), mediów społecznościowych i innych form komunikacji do budowania i utrzymywania relacji z pasywnymi talentami z naszej bazy i nie tylko.

Jednak najpierw trzeba zacząć od tego skąd się wzięło Candidate Nurturing. Sam proces edukacji wywodzi się ze sprzedaży i marketingu, a dokładnie od Lead Nurturing. Jest to proces budowania relacji z potencjalnymi klientami, którego celem jest doprowadzenie ich do konwersji (w praktyce głównie mowa o ważnej czynności jak np. zakup w sklepie internetowym lub dokona bezpośredniego kontaktu), kiedy będą na to gotowi. Pielęgnacja/dogrzewanie leadów (w przypadku HR lead = kandydat) jest ważna w inbound marketingu (Inbound marketing czyli tzw. „marketing przychodzący”, to strategia marketingu, polegająca na podejmowaniu odpowiednich działań, które umożliwią odbiorcom samodzielne odnalezienie nadawcy danego przekazu reklamowego.), ponieważ jest to szansa na dostarczenie wartości klientom i leadom oraz wsparcie w rozwoju Twojej firmy.

 

Seria wiadomości marketingowych, które są wysyłane do potencjalnego klienta w określonym czasie to właśnie nurturing. Lead/kandydat w tym momencie ma szansę na zapoznanie się z firmą. Strategia kampanii lead nurturing może być zautomatyzowana, częściowo zautomatyzowana lub realizowana ręcznie.

A oto przykłady lead nurturingu (Alexa blog):

  • kampanie mailowe,
  • spersonalizowane, targetowane maile,
  • newslettery,
  • wiadomości 1-1,
  • kontakt telefoniczny,
  • marketing w mediach społecznościowych,
  • artykuły na blogu i marketing treści,
  • retargeting w mediach społecznościowych lub PPC.

Jak to przełożyć na rekrutację i kanał e-mail?

Możemy przygotować treści, które opisują życie w Twojej firmie, opis danego stanowiska czy działu, wyzwania jakie czekają kandydatów po rozpoczęciu pracy, proces onboardingu, historie pracowników, zaproszenia na wydarzenia i wiele jeszcze innych tematów może zostać poruszone w komunikacji. Bardzo ważne jest, aby zachować autentyczność 🙂 Ten proces jest głównie skierowany do osób, które są pasywne na rynku pracy i nie szukają nowych wyzwań. Skupia się na rozwijaniu sieci talentów. To działania Candidate Nurturing mają za zadanie w dłuższym oknie czasu przekonać ich, że Twoja firma będzie najlepszym wyborem 🙂 

Kolejnym ważnym aspektem jest rekrutowanie przez Candidate Nurturing osób, które zostały przez nas odrzucone na dalszych etapach. Kandydaci z upływem czasu zdobywają coraz więcej doświadczenia, umiejętności, których im brakowało 6 czy 12 miesięcy wcześniej przez co zostali odrzuceni czy jako firma jesteśmy w stanie spełnić ich oczekiwania finansowe lub mamy wreszcie bardziej dopasowaną rolę. Mając dostępną pełną historię rekrutacji oraz notatki jesteśmy w stanie ich “reaktywować” nie na etap “nowy”, a ten z którego zostali odrzuceni. Pozwoli nam to szybciej przejść przez proces rekrutacji i koniec końców – zakończyć rekrutację jeszcze przed publikacją oferty pracy na stronie Kariera czy zewnętrznym portalu!

O co warto zadbać?

  1. Zgody kandydatów na kontakt zbierane podczas procesu aplikowania lub w trakcie trwania rekrutacji.
  2. CTA, czyli Call to Action w wiadomości e-mail z linkiem do aktywnych formularzy lub strony kariera.
  3. Personalizacja i wygląd wiadomości! Narzędzia e-mail marketing pozwalają nam na kontakt 1:1 nawet w masowych akcjach. A same wiadomości nie muszą, a nawet nie powinny być suchym tekstem, a zrobione w HTML – co to są wiadomości HTML?

 

Co jeśli nie mam działu marketingu lub narzędzi do e-mail marketing? Świat się nie kończy, bo masz ATS 🙂 Jeśli nie masz ATS lub Twój obecny nie pozwala na takie działania, to daj znać 🙂

  1. Możesz samodzielnie przygotować szablony HTML w kreatorze np. Stripo (ogrom darmowych szablonów) i wrzucić je do swojego ATS.
  2. Treści do wiadomości może przygotować sam dział HR.
  3. Skorzystaj z integracji swojej skrzynki e-mail w ATS, ale pamiętaj, żeby nie robić dużej wysyłki jednocześnie, aby nie wpaść na filtry spamu.
  4. Segmentuj bazę kandydatów poprzez tagi, talenty lub inny sposób.
  5. Stwórz specjalny projekt w ATS i połącz go z automatyzacjami, aby zmieniając etap system wysyłał wiadomość do wybranych odbiorców o określonej treści.

Kilka kluczowych kroków związanych z Candidate Nurturing:

  1. Identyfikacja potencjalnych kandydatów – zacznij od zidentyfikowania osób, które posiadają umiejętności, doświadczenie lub cechy, które są zgodne z potrzebami i wartościami Twojej firmy. 
  2. Zaangażuj się poprzez treści – opracuj istotne i wartościowe treści, które przemawiają do potencjalnych kandydatów. Mogą to być nieopublikowane jeszcze oferty pracy!, wpisy na blogu, podcasty, artykuły, filmy, webinaria lub aktualizacje w mediach społecznościowych. 
  3. Personalizuj komunikację – dostosuj swoje działania komunikacyjne do poszczególnych kandydatów w oparciu o ich zainteresowania, umiejętności i preferencje. 
  4. Oferuj możliwości interakcji – zachęcaj kandydatów do zaangażowania się w rozmowę z Tobą. Podaj swoje dane kontaktowe lub wyślij zaproszenia na wydarzenia firmowe, które niedługo będziecie organizować.
  5. Wykorzystaj technologię – wykorzystaj system do rekrutacji (ATS) i/lub oprogramowanie do marketing automation np. SALESmanago, USER.com czy Hubspot (można zrobić integrację ATS z marketing automation). Narzędzia te mogą pomóc zautomatyzować komunikację, spersonalizować wiadomości i zapewnić płynny proces pielęgnowania bazy.
Jedna ważna rzecz – jak nie mamy nic ciekawego do przekazania, to nie róbmy wysyłki 🙂 Dbajmy, aby treści wiadomości były na możliwie najwyższym poziomie 🙂 
 

Podsumowanie korzyści:

  1. Szybsze rekrutacje i zapełnianie wolnych wakatów!
  2. Budowanie świadomości marki u kandydatów. Zwłaszcza tych pasywnych.
  3. Aktywizuje kandydatów do kontaktu z potencjalnie nowym pracodawcą.
  4. Nasi odbiorcy mogą stać się naszymi ambasadorami wśród swoich znajomych i zwyczajnie dostarczać nam kandydatów do procesu, którzy nie są w naszej bazie.
  5. Oszczędność pieniędzy!

Budujmy bazy kandydatów, które będą jakościowe, a nie liczbowe. Myślmy o procesie rekrutacji jak o maratonie, a nie biegu na 100 metrów. Jeśli uważasz, że to zbyt skomplikowane, to polecam zacząć współpracować z działem marketingu, bo oni są fachowcami w swojej dziedzinie i od lat “podgrzewają leady” dla działów sprzedaży. Tutaj trzeba tylko zmienić lekko treści, ale schemat jest ten sam 🙂

#HRtips #HRtipspl #MJtips

Podobają Ci się moje wpisy i chcesz, żeby więcej osób się dowiedziało o HRtips.pl? Udostępnij w mediach społecznościowych kopiując adres WWW wpisu i mnie oznacz 🙂

Scroll to Top