Największe błędy przy wyborze systemu do rekrutacji pracowników, czyli ATS.​

Przez ponad 4 lata przerobiłem tysiące spotkań z firmami, które chciały wdrożyć ATS, czyli Applicant Tracking System. Jest to system, w którym zbierzesz dane o aplikacjach kandydatów spływające z różnych miejsc. System do rekrutacji pomoże Ci w ułożeniu Twojego procesu rekrutacyjnego, dzięki czemu ułatwisz swoją pracę, poprawisz Candidate Experience i zadbasz o Employer Branding.

Powinien zawierać komplet funkcji do:

  • pozyskiwania kandydatów ze wszystkich źródeł do 1 miejsca,
  • możliwość dodawania różnych klauzul RODO/marketingowe na formularze aplikacyjne,
  • zarządzania bazą kandydatów od A do Z, czyli zaawansowanego filtrowania i przeszukiwania,
  • automatycznego publikowania ogłoszeń na darmowych źródłach jak LinkedIn, Indeed, Jooble oraz tych płatnych,
  • przygotowywania formularzy aplikacyjnych do poszczególnych projektów i możliwość edycji w dowolnym czasie nawet po publikacji oferty pracy,
  • zarządzania aplikacjami według wcześniej przygotowanych etapów rekrutacji,
  • komunikacji z kandydatami, czyli integracja z Twoją skrzynką e-mail,
  • integracji ze stroną Kariera do automatycznego przesyłania ofert pracy,
  • integracji kalendarza,
  • współpracy w zespole,
  • automatycznej komunikacji e-mail na podstawie wcześniej przygotowanych szablonach,
  • generowania szczegółowych raportów,
Ta lista jest znacznie dłuższa, ale najważniejsze to znać swoje obecne potrzeby 🙂
 
Co z mojego punktu widzenia jest dużym problemem przy wyborze ATS?
  1. Nieokreślenie celów. Niejasne określenie celów rekrutacyjnych może prowadzić do wyboru nieodpowiedniego systemu. Przed podjęciem decyzji należy dobrze zrozumieć, jakie są główne cele rekrutacji i jakie funkcje są potrzebne do ich osiągnięcia.
  2. Wybranie systemu, który nie będzie dopasowany do przyszłych potrzeb. Nie ma nic gorszego jak “system pasuje do naszych obecnych potrzeb”. Jednak mówimy o obecnych, a firma się rozwija i za 6 miesięcy nikt nie chce zmieniać dostawcy. To, że używamy 50% obecnego systemu jest lepsze niż 100%. Warto wybrać taki system, który będzie “rósł” razem z potrzebami.
  3. Brak elastyczności. Niektóre systemy ATS są sztywne i nie dostosowują się do specyficznych potrzeb firmy. Ważne jest, aby wybrać system, który można dostosować do własnych procesów rekrutacyjnych, preferencji i branży np. poprzez możliwość budowania karty kandydata, własnych etapów rekrutacji, śledzenia kampanii marketingowych czy samodzielnego dodawania pól.
  4. Nieodpowiednia integracja. ATS powinien być w stanie integrować się z innymi narzędziami HR i systemami w firmie, takimi jak system zarządzania personelem (HRIS) czy z portalami ofert pracy – bez nazw i reklam. Niezintegrowane systemy mogą prowadzić do podwójnej pracy, błędów i utraty czasu. Tutaj niezawodne jest API, które pozwala nawet tworzyć dokumenty, zbierać podpisy elektroniczne od kandydatów i na podstawie akcji zmieniać etap rekrutacji.
  5. Zbyt skomplikowane i trudne w obsłudze interfejsy mogą spowodować frustrację użytkowników, a także spowolnić proces rekrutacji. Przed wyborem systemu warto przetestować interfejs pod kątem intuicyjności i łatwości użytkowania.
  6. Brak analizy danych. ATS może generować wiele danych i informacji na temat procesów rekrutacyjnych. Brak możliwości raportów może być stratą potencjalnych informacji i możliwości doskonalenia procesu rekrutacji. Excel jest super, ale najważniejsze są proste i przejrzyste dashboardy, a same dane można generować do pliku zewnętrznego.
  7. Ignorowanie wsparcia technicznego. Wybór systemu bez odpowiedniego wsparcia technicznego może prowadzić do problemów i trudności w jego implementacji. Warto sprawdzić, czy dostawca ATS oferuje odpowiednie wsparcie i szkolenia dla użytkowników w Twoim języku, jakim zakresie czy strefie czasowej.
  8. Wybór firmy, która nie rozwija swojego produktu. Często tak się dzieje, że firmy spoczywają na laurach i zwyczajnie ich produkt nie idzie z duchem czasu 🙂 Nawet najmniejsze zmiany są dobre, a nie mówiąc o dużych funkcjonalnościach.
  9. Pakiet darmowy, czyli automatyczna publikacja na LinkedIn – ogromna oszczędność jeśli tam publikujesz, Indeed czy Jooble i inne wbudowane możliwości jak program poleceń są tylko i wyłącznie zaletą.
  10. Bardzo skomplikowane warunki współpracy. To może powodować, że np. podczas okresu wypowiedzenia opłaty rosną kilkukrotnie czy wiązanie się umową na długi okres czasu.
Jednak jednym z najważniejszych problemów, to wybór firmy, gdzie nie liczy się Klient, a każda wyciśnięta złotówka podczas “współpracy”. I dział wsparcia Klienta jedyne czym się zajmuje, to dosprzedażą dodatkowych rzeczy lub opcji danego modułu.
 
“Nietrafione” wdrożenie to bardzo duże straty czasowe, finansowe i nerwowe. Biznes polega na zaufaniu i najgorszym jest jak dostawca mimo, że nie spełnia potrzeb, to świadomie brnie do podpisania umowy.

#HRtips #HRtipspl #MJtips

Podobają Ci się moje wpisy i chcesz, żeby więcej osób się dowiedziało o HRtips.pl? Udostępnij w mediach społecznościowych kopiując adres WWW wpisu i mnie oznacz 🙂

Scroll to Top