Kandydat = Klient. Prawda czy fałsz?

Moją pierwszą książką dotyczącą HR (tak, dopiero 4 lata z haczykiem jestem w tej branży 😉 ), którą przeczytałem była pozycja od Mai Gojtowskiej “Candidate experience. Jeszcze kandydat czy już klient?”. Do dzisiaj książkę mam w pamięci, bo mimo, że minęły 4 lata od daty premiery, to moim zdaniem treść jest w 100% aktualna. Tutaj nie będzie promocji książki (choć osobiście bardzo polecam 🙂 ), a skupienie się na temacie, który jest szalenie istotny jak chcemy odnosić sukcesy w rekrutacji. Nie będzie to tak samo streszczenie książki, ale krótkie wprowadzenie do tematu. W moich pozostałych wpisać znajdziesz mnóstwo informacji, które pomogą Ci w rekrutacji i tego jak można ulepszyć Candidate Experience.

Dlaczego uważam, że to stwierdzenie jest prawdziwe? Zwyczajnie wiem, że rekrutacja to emocje, a po 2 stronie jest człowiek. Traktując swoich kandydatów jak klientów możemy mieć pewność, że przyniesie nam to korzyści na wielu frontach.

Jeszcze krótka wstawka skąd tak dużo wiem na temat podejścia do Klienta 🙂 Są 2 powody: 1. Bo sam jestem Klientem, a 2. Do #HR przeszedłem ze świata Marketing Automation, gdzie codziennie współpracowałem z Firmami, którzy budowali swoją bazę danych, aby jeszcze więcej wiedzieć na temat swoich Klientów. Głównym zadaniem było zbieranie informacji, które później można wykorzystać do generowania jeszcze większych zysków. Może samo pojęcie Marketing Automation jest Wam obce, ale na 100% macie z nim styczność 🙂 

To takie systemy, które śledzą Wasze ruchy i analizują zachowanie np. kupując wózek gondolkę w sklepie z akcesoriami dla dzieci powstajecie jako “rekord” i po roku czasu na podstawie tej transakcji dostajecie wiadomość e-mail z wózkiem dla już dla rocznego dziecka, tej samej firmy, w podobnym kolorze itd. Dodatkowo Wasze wejścia na stronę WWW oraz przeglądane produkty uzupełniają Wasz profil o kolejne informacje. Następnie jest to wykorzystywane nie tylko w kanałach e-mail, ale tak samo reklamy w social media czy SMS oraz kilku innych kanałach komunikacji z Wami 🙂 Znacie to z Allegro i wszystkich innych sklepów internetowych czy Netflix oraz Spotify, gdzie są budowane profile Waszych zachowań 🙂 Można rozpisać całe “drzewko” działań, które w zależności od ruchu Klienta generuje odpowiednią akcję np. wyświetl konkretną grafikę, wyślij e-mail, telefon od sprzedawcy itd. 🙂 To tak w bardzo dużym skrócie, bo temat jest rozbudowany na długie godziny 🙂 

Jednak płynąc do brzegu, dlaczego moim zdaniem Kandydat = Klient?

Każdy kto choć raz kupował coś w internecie lub sklepie stacjonarnym wie jak ważne są doświadczenia, które zdobywa w tym momencie. Mając chęć kupić jakikolwiek produkt chcemy mieć jak największe wsparcie ze strony sklepu i danego sprzedawcy czy osoby, która nas obsługuje. Kupując przez Internet oczekujemy, że na każdym kroku procesu zakupowego dostaniemy wiadomość, która będzie aktualizacją statusów np. produkt zakupiony, pakowany, wysłany, dostarczony do domu itd. 

Dlaczego więc warto dbać o Kandydatów jak Klientów w rekrutacji?

1. Konkurencja na rynku pracy – Rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, zwłaszcza w dziedzinach o dużym zapotrzebowaniu na specjalistów. Kandydaci mają teraz znacznie więcej opcji wyboru pracodawcy (np. praca zdalna), co sprawia, że walka o utalentowanych pracowników staje się coraz trudniejsza. Dlatego ważne jest, aby pracodawcy traktowali kandydatów jak klientów i starali się przyciągnąć ich uwagę, oferując atrakcyjne korzyści i doświadczenia.

2. Pozytywna reputacja pracodawcy, a raczej budowanie marki pracodawcy – Dobrze znana firma, która dba o swoich kandydatów, zyskuje pozytywną reputację na rynku pracy. Kandydaci, którzy mają pozytywne doświadczenia z procesem rekrutacyjnym i kontaktem z pracodawcą, często dzielą się swoimi opiniami z innymi. To może przyciągnąć jeszcze więcej utalentowanych kandydatów do firmy i pomóc w budowaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy.

3. Inwestycja w przyszłość – Rekrutacja to nie jest sprint, a maraton. Tutaj bardzo istotne jest widzenie tego procesu jako rozbudowanego elementu całej strategii rekrutacji. Inwestując swój czas w pozytywne doświadczenia, możesz mieć pewność, że taki kandydat wróci do Twojej firmy lub bezpośrednio do Ciebie w przyszłości. Tutaj bardzo polecam Candidate Nurturing, który opisałem w innym wpisie – link.

4. Doskonałe doświadczenie kandydata – Proces rekrutacyjny to pierwszy punkt styku kandydata z firmą. Dlatego ważne jest, aby zapewnić im doskonałe doświadczenie. To obejmuje jasne i przejrzyste komunikaty, szybkie odpowiedzi na pytania, uczciwe traktowanie i pozytywne emocje związane z całym procesem. Kiedy kandydaci czują się cenieni i szanowani, są bardziej skłonni do zaangażowania się w rozmowy rekrutacyjne i dołączenia do firmy.

5. Kandydat może być Twoim Klientem – mimo, że ktoś nie podejmie pracy w Twojej firmie, to może zacząć kupować Twoje produkty lub polecać je innym osobom ze swojego kręgu znajomych.

To teraz warto sobie zadać pytanie jak to może działać w obie strony. Zebrałem w pigułkę wybrane powody.

Dlaczego kandydat może stać się naszym klientem:

  1. Pozytywne doświadczenia z rekrutacją – Kandydat, który doświadczył profesjonalnego i przyjaznego procesu rekrutacji, może być skłonny korzystać z usług lub produktów firmy jako klient. Pozytywne wrażenia z rekrutacji pozostawiają dobre wrażenie na kandydacie, co może wpłynąć na jego wybór firmy jako dostawcy.
  2. Reputacja pracodawcy jako marki konsumenckiej – Jeśli firma ma silną markę konsumencką i pozytywny wizerunek, kandydat może być bardziej skłonny identyfikować się z tą marką i wybierać jej produkty lub usługi jako klient.
  3. Zrozumienie potrzeb kandydata – Podczas procesu rekrutacyjnego firma może lepiej poznać potrzeby, umiejętności i preferencje kandydata. Te informacje mogą pomóc w dostosowaniu oferty produktów lub usług do oczekiwań tego kandydata jako klienta.

Dlaczego klient może stać się naszym kandydatem:

  1. Lojalność wobec firmy – Klient, który jest lojalny wobec danej firmy jako dostawcy/produktu, może być bardziej skłonny do rozważenia możliwości zatrudnienia w tej firmie. Lojalność klienta może przekształcić się w lojalność pracownika.
  2. Znajomość firmy – Klienci, którzy korzystają z produktów lub usług danej firmy, często mają lepsze zrozumienie jej kultury i wartości. To może sprawić, że są bardziej odpowiednimi kandydatami, ponieważ są już zaznajomieni z firmą.
  3. Znajomość produktów/usług – Klienci, którzy dobrze znają produkty lub usługi firmy, mogą być bardziej efektywni w swojej roli jako kandydaci, ponieważ mają wiedzę branżową i doświadczenie, które może być cenne dla pracodawcy.
  4. Rekomendacje od klientów – Klienci, którzy są zadowoleni z produktów lub usług firmy, mogą polecać tę firmę jako pracodawcę swoim znajomym lub kontaktom zawodowym, co może przyciągnąć nowych kandydatów.

Dochodzi jeszcze bardzo ważny aspekt – jak kandydat może zniechęcić się do firmy i jej produktów! Brak trzymania się terminów czy feedbacku nawet po wysłaniu CV, a już nie mówiąc o kontakcie po dalszych etapach rekrutacji. Lista powodów jest dłuższa, ale zostawiam to na kolejny wpis.

Przechodząc do podsumowania tego wpisu, kandydat i klient mogą ze sobą wzajemnie korelować i przechodzić z jednej roli do drugiej, ponieważ obie strony mają okazję do nawiązania pozytywnych relacji z firmą. Dbanie o doświadczenia i relacje zarówno z kandydatami, jak i klientami jest kluczowym elementem budowy trwałego sukcesu firmy na współczesnym rynku.

Polecam Wam przeczytać mój wpis na temat Candidate Experience, który jest bardzo dobrym dopełnieniem tego jak można ulepszyć doświadczenia swoich Kandydatów. Link znajdziecie tutaj.

Z tego miejsca chciałem też podziękować Autorce książki “Candidate experience. Jeszcze kandydat czy już klient?” za inspirację 🙂 Dzięki Maja 🙂 

#HRtips #HRtipspl #MJtips

Podobają Ci się moje wpisy i chcesz, żeby więcej osób się dowiedziało o HRtips.pl? Udostępnij w mediach społecznościowych kopiując adres WWW wpisu i mnie oznacz 🙂 

Scroll to Top