Klucz do Sukcesu w rekrutacji = Widok 360° i Big Data każdego kandydata

W XXI wieku, gdzie dane stają się nową walutą, nie powinno nas zaskakiwać, że branża rekrutacyjna wykorzystuje potężne narzędzie jakim jest Big Data. To, co kiedyś było zarezerwowane dla specjalistów od analizy danych, teraz stało się kluczowym elementem dla każdego procesu rekrutacyjnego.

Ale Big Data to o wiele więcej niż tylko zbieranie i analiza danych. W rzeczywistości, pierwszy raz zetknąłem się z jego potencjałem lata temu, kiedy pracowałem w dziale Marketing Automation. Tam tworzenie profili potencjalnych klientów oraz tych już istniejących było standardem. Dlaczego? Dzięki analizie ogromnych ilości danych na temat zachowań klientów, preferencji zakupowych oraz trendów rynkowych, firmy mogą tworzyć bardziej skuteczne strategie marketingowe, personalizować oferty produktów oraz optymalizować procesy sprzedaży.

W rekrutacji, Big Data pozwala nam zgłębić znacznie więcej informacji na temat kandydatów, ich umiejętności, doświadczenia, preferencji i potencjalnego dopasowania do kultury organizacyjnej. To nie tylko redukuje ryzyko zatrudnienia niewłaściwej osoby, ale także pozwala rekruterom podejmować bardziej trafne decyzje.

  1. Widok 360° i Big Data mają ogromne znaczenie dla procesu rekrutacji. Dzięki gromadzeniu wszystkich danych w jednym miejscu – historii rekrutacji, aktywności, korespondencji e-mail oraz SMS, plików/załączników, tagów, talentów, zgód (z informacją kiedy wygasają), źródeł aplikacji – możemy lepiej filtrować i pracować na bazie danych.
  2. Praca na Bazie Talentów to kolejny aspekt, który warto podkreślić. Firmy mogą budować “bazę kandydatów” ze zbiorem danych na temat potencjalnych pracowników, którzy mogą być zainteresowani pracą w organizacji w przyszłości. To pozwala na szybsze i bardziej efektywne wypełnianie wolnych stanowisk oraz budowanie silnych zespołów.
  3. Personalizacja rekrutacji staje się standardem, a profil kandydata to narzędzie, które umożliwia rekruterom dostosowanie ofert pracy oraz komunikacji do indywidualnych potrzeb i oczekiwań każdego potencjalnego pracownika.
  4. Automatyzacja i optymalizacja procesów rekrutacyjnych stają się nieodłącznym elementem działalności rekrutacyjnej. Dzięki funkcjom profilu kandydata i zaawansowanym algorytmom, można szybko przetwarzać duże ilości danych, identyfikować najlepszych kandydatów i zoptymalizować cały proces od pozyskania talentu po finalną selekcję.
  5. Ciągłe doskonalenie procesu rekrutacji jest kluczem do sukcesu. Analizując dane zgromadzone w profilach kandydatów, firmy mogą stale doskonalić swój proces rekrutacyjny, monitorować wskaźniki wydajności, analizować efektywność poszczególnych działań oraz identyfikować obszary do poprawy.
  6. Zarządzanie Różnorodnością, czyli Big data pomaga monitorować i promować różnorodność w rekrutacji, analizując i eliminując uprzedzenia oraz promując inkluzywność.
  7. Poprawa doświadczenia kandydatów, bo dzięki analizie interakcji kandydatów z procesem rekrutacyjnym, firmy mogą identyfikować wąskie gardła i poprawiać proces, aby był bardziej przyjazny dla kandydatów, co zwiększa ich zaangażowanie i pozytywne postrzeganie firmy.
  8. Zwiększenie efektywności kosztowej. Big data pomaga firmom lepiej zarządzać kosztami rekrutacji, analizując które kanały rekrutacyjne przynoszą najlepsze rezultaty i optymalizując budżet na rekrutację
  9. Predyktywna analiza, więcej danych umożliwia prognozowanie przyszłych potrzeb rekrutacyjnych, co pozwala na lepsze planowanie zasobów ludzkich. Analiza historycznych danych, które miały wpływ na zatrudnienie pozwala lepiej przewidzieć przyszłe decyzje.

O czym nie można zapomnieć? Zgodność z przepisami!
Wykorzystanie Big Data wiąże się również z koniecznością przestrzegania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, takich jak GDPR. Firmy muszą zapewnić, że dane kandydatów są przechowywane i przetwarzane zgodnie z obowiązującymi przepisami, co może stanowić dodatkowe wyzwanie. Warto przy tym temacie zapoznać się z opinią swojego IOD lub ekspertów.

Co jest jeszcze ważne? Raporty! Bez analizy danych nie jesteśmy w stanie wyciągać odpowiednich wniosków, odpowiednio reagować i wprowadzać nowe ulepszenia. Można się w tym wesprzeć nawet ChatGPT z zachowaniem odpowiedniej anonimizacji danych.

Warto inwestować w narzędzia i technologie, które umożliwią nam wykorzystanie potencjału Big Data w procesach rekrutacyjnych. Profil kandydata to niezastąpione narzędzie dla każdej firmy i rekruterów, którzy pragną efektywnie pozyskiwać i selekcjonować najlepsze talenty. Dzięki jego wykorzystaniu możemy nie tylko zoptymalizować proces rekrutacyjny, ale także budować silną markę pracodawcy oraz stale doskonalić nasze działania w zakresie pozyskiwania i utrzymywania najlepszych pracowników.

Podobają Ci się moje wpisy i chcesz, żeby więcej osób się dowiedziało o HRtips.pl? Udostępnij stronę w swoich mediach społecznościowych 🙂 

Scroll to Top