Sporo osób w swoich postach na social media udostępnia oferty pracy. Jedne z osób korzystają z dodania linku bezpośrednio w poście, a niektórzy dodają w komentarzu. Zapewne każdemu jest znane “link w komentarzu”, bo podobno ma to wpływ na zasięg postu. Tak przynajmniej mówią eksperci od LinkedIn. Sam nim nie jestem i nie zamierzam potwierdzać czy zaprzeczać ich teorii.
Co jest jednak bardzo ważne, to nie kierować bezpośrednio do portalu z ofertami pracy! Zwyczajnie tam mechanizmy działają na Twoją niekorzyść.
Poniżej kilka punktów, które warto mieć na uwadze publikując w social media link z ofertą do portalu:
- Generowanie ruchu dla zewnętrznego portalu, a nie dla swojej firmowej strony i konkretnych ofert pracy.
- Brak analityki, brak informacji co się stało z potencjalnym kandydatem po kliknięciu w link.
- „Twój” kandydat nie wskakuje tylko do Twojej bazy, ale tak samo do danego portalu, który później spamuje tą osobę innymi ofertami. Proszę zerknąć na grafiki. Wcale nie musi pozwolić na udostępnianie swojego profilu innym pracodawcom poprzez zgodę na formularzu. Wystarczy, że wyśle CV tylko do Ciebie. To może powodować, że nawet nie dotrze na rozmowę kwalifikacyjną.
- „Twój” kandydat klikając w link na zewnętrzne tablice widzi xx podobnych ofert, z tego samego miasta lub obecnie zdalnie bezpośrednio na Twojej ofercie.
- “Twój” kandydat w dużej części portali musi wcześniej założyć konto, aby aplikować. W wersji na komputerach jest taki mały napis “Aplikuj bez hasła”, ale na telefonie (gdzie coraz więcej osób przesyła CV) już musi założyć konto. To ma przełożenie na słabsze Candidate Experience i samą liczbę CV.
- Nie promujesz swojej firmy (tak ważna rzecz), tylko za pieniądze swojej firmy robisz promocje zewnętrznej marce (to wielkie logo portalu to ich promocja) i swojej konkurencji.
- Musisz się dopasować wyglądem oferty co wszystkich innych, co nie pozwala się wyróżnić na tle reszty firm.
- Nazwy sekcji są odgórnie narzucone, co również powoduje brak lepszej personalizacji oferty.
- Kandydaci nie mogą przeczytać więcej o Twojej firmie jeśli nie masz wykupionego pakietu dla zakładki pracodawcy, który jest bardzo mało elastyczny i łatwo edytowalny.
- Twoja oferta jest jedną z wielu i kandydat łatwo może zdecydować się na coś innego. Jednym dodatkowym kliknięciem zobaczy xx podobnych ofert na liście.
Wniosek jest bardzo prosty: w social media nie udostępniajmy ofert pracy z przekierowaniem do zewnętrznego portalu!
Dlaczego warto kierować do Twojej oferty pracy lub strony kariera? Każdy z Was kto ogląda reklamy w telewizji może zwrócił uwagę, że firmy już podświadomie pokazują kolory związane z ich marką, aby było lepiej skojarzyć np. OBI lub Ketonal Active, gdzie jest pomarańczowy i biały TIR – jak kolory na pudełku, a jazda odbywa się porą kiedy jest piękna złota jesień czy inne pomarańczowe akcenty 🙂
Tak się powinno również działać w social media z ofertami pracy: pokazywać logo, nazwę czy dedykowane grafiki, gdzie można zobaczyć ludzi z zespołu lub teksty. Taki post zapadnie w pamięci nie tylko osobie, która kliknie, ale innym, które go zobaczą. Pozwala to podświadomie budować połączenie naszej marki z kandydatami.
Jakie są inne korzyści?
- Publikacja na stronie kariera jest darmowa 🙂 a na portalu zazwyczaj kosztuje kilka złotówek 🙂
- Zawsze aktualne oferty pracy i działające formularze! Widziałem na wielu ofertach przekierowanie do niedziałającego formularza lub nieaktualnej oferty.
- Kandydat nie jest rozpraszany ofertami pracy Twojej konkurencji.
- Możesz przedstawić swoją ofertę w dowolnej formie tekstowej czy graficznej.
- Bezpośrednio z oferty może przejść na stronę kariera, gdzie dowie się więcej o Twojej firmie. Jednak dalej jest na stronie Twojej firmy, gdzie wszystkie treści są zależne od Ciebie. W prosty sposób zapoznaje się z Twoją firmą i tym co robicie, a nie tylko pracą.
- Analityka!
- Remarketing, czyli jak robisz później bezpośrednie kampanie marketingowe, to na osoby, które były na Twojej ofercie czy zakładce kariera.
- Udostępniane linki mają już podgląd na social media do Twojego logo lub dedykowanej grafiki do danego stanowiska – działanie Employer Branding.
- Bardzo uproszczony proces przesłania CV, czyli lepsze Candidate Experience.
- Łatwo może się zapoznać z innymi ofertami lub aplikować do Puli Talentów – formularz aplikacji spontanicznej to super sprawa.
Wniosek jest bardzo prosty, czyli w social media np. LinkedIn, Facebook, Instagram lub innym kierujmy naszych kandydatów w swoje ramiona 🙂
#HRtips #HRtipspl #MJtips